Felvillanyozta a piacot a dohányszigor

A lapunk által megkérdezett kereskedők jobbára négyszeres forgalomnövekedést tapasztalnak – már ahol van mit eladni, mivel van olyan cég, amelynek a hirtelen támadt érdeklődés nyomán elkapkodták a teljes, még tavaly berendelt készletét, így most egyelőre csak a rendeléseket veszik fel a vásárlóktól, akik néhány hét múlva kapják kézhez az e-cigarettát vagy annak tartozékait. Bár az ezzel a termékkel idehaza foglalkozó, piaci vélekedések szerint nyolc-tíz importőr vállalkozásnál számítottak a nagyobb keresletre a törvény életbelépte után (a nemdohányzók védelmét szolgáló jogszabály ugyanis nem vonatkozik a füst helyett vízpárát eregető e-cigarettára, így arra nyugodtan rá lehet „gyújtani” nyilvános helyen is), ám volt, ahol elmondták: ennek ellenére sem reszkírozták meg a nagyobb raktárkészlet felhalmozását. Ugyanígy az érdekelt cégek nem vágtak bele számottevő marketingkampányba sem, pedig a jogszabályváltozás miatt ez – mint az a forgalom alakulása is mutatja – indokolt lehetett volna.

Az óvatosság oka, hogy egyelőre nem dőlt el, milyen jogi szabályozás alá kerül a jelenleg „exlex”, azaz sehová nem tartozó e-cigaretta. Szakmai fórumokon a legváltozatosabb elképzelések keringenek erről, de szinte minden érintett biztosra veszi, hogy rövidesen szabályozni fogják ezt a területet. Piaci szereplők többek között tudni vélik, a kormány azt tervezi, hogy külföldi mintára Magyarországon is gyógyászati segédeszközként, kizárólag gyógyszertárakban lehessen kapni az e-cigarettát, de úgy tudni, ötlet szintjén, szakmai fórumokon az is elhangzott, hogy a dohányiparnak már beharangozott, dohánykiskereskedelem állami koncesszióba vételével „egy füst alatt” az e-cigaretta kereskedelmét is szakboltokba szorítanák be.

Ezzel kapcsolatban a cigarettába itthon töltetpatronokat gyártó Mikrofiber Kft. cégvezetője, Wanderer Zsolt úgy látja, hogy egészségvédelmi szempontból fontos lenne pontosan szabályozni a nikotintartalmú patronok előállítását, kezelését. Egyelőre a Mikrofiber is kizárólag nikotinmentes patronokat állít elő, mivel a nikotinos folyadékra nincs megfelelő szabályozás.Wanderer becslése szerint a hazai piac jelenleg nagyjából 25 ezer fogyasztóból áll, ám a felhasználók köre dinamikusan bővül: az említett szám 4-5-szöröse az egy évvel korábbinak. A nagyjából három éve a magyar piacon lévő termék iránt egyelőre kisebb cégek érdeklődnek, a dohány- vagy gyógyszeripar vállalatai még nem mozdultak rá a lehetőségre – legalábbis a piacon nem tudni ilyenről. A külföldi, erre a termékkörre specializált cégek közöl a Green Smoke szeptember óta van jelen a hazai piacon. Bődi Gábor cégvezető elmondta: az amerikai társaság Európában az Egyesült Királyságban, illetve Magyarországon hozott létre eddig képviseletet, várhatóan a magyar központból lépnének be a szomszédos országok piacaira.

Forrás:Népszabadság